04/05/2021

Forbrugersikkerhed online… more than a feeling

Hvorfor følelsen af sikkerhed online skal tages seriøs… ikke kun i forhold til betalingskortet.   Sikkerhed online er utroligt vigtigt for alle virksomheder, da de hele tiden bliver udsat for cyber angreb. Det koster dyrt at få ens hjemmeside hacket eller få ens produkter kopieret ulovligt. Det koster mange timer og ærgrelser – så de […]

Hvorfor følelsen af sikkerhed online skal tages seriøs… ikke kun i forhold til betalingskortet.

 

Sikkerhed online er utroligt vigtigt for alle virksomheder, da de hele tiden bliver udsat for cyber angreb. Det koster dyrt at få ens hjemmeside hacket eller få ens produkter kopieret ulovligt. Det koster mange timer og ærgrelser – så de fleste virksomheder får taget backups og betaler gladeligt for ekstra sikkerhed.

De fleste forbrugere har også efterhånden lært, at tage højde for online scammere, fuskere og phishing – og der bliver jævnligt sendt advarsler ud om forsøg på bedrag på online platforme, fra offentlige myndigheder og virksomheder.

Men der er en ting, et område, der bliver overset og som koster virksomhederne på bundlinjen og som er med til at gøre deres annoncer dyrere og mindre effektive: Den usynlige budgetsluger. 

For at forstå hvad den usynlige budgetsluger er, så er man nød til at forstå, hvor utroligt tæt en sammenhæng der er mellem vores adfærd online og effekten af online markedsføring. Ikke kun i forhold til at vi, som forbrugere, nærmest bliver spammet ihjel med annoncer, men også hvordan vi faktisk påvirker – med vores egen online adfærd – effekten af de selvsamme annoncer for virksomhederne. Det er ikke en envejskommunikation, hvor virksomheder bare kan smide annoncer ud til højre og venstre også køber folk. Det er en meget dynamisk, organisk og dybt menneskelig interaktion.

Et eksempel: Jeg pauser altid annoncerne hos de kunder, med mindre budgetter, til Black Friday. Ligesom jeg også pausede annoncerne, da Trump blev valgt til præsident i 2016  – for, vi som mennesker, kan kun koncentrere os om så og så meget ad gangen. Så når der sker noget stort, så er det faktisk nærmest umuligt, at fange folks opmærksomhed online med en annonce.

Der er sæsonpåvirkninger, der udefrakommende påvirkninger… ja, selv vejret har en effekt på forbrugernes online adfærd: Hvis solen skinner i marts og det er varmt, så falder online aktiviteten… for så vil folk hellere ud i det gode vejr.

Så jeg holder altid skarpt øje med online bevægelser og samfundsbevægelser – for at sikre, at mine kunder kan få så meget som muligt ud af deres annoncebudget og det giver også rigtigt gode resultater. Det kan så absolut betale sig på bundlinjen, at følge med på hvad der fanger folks opmærksomhed online.

 

Den usynlige budgetsluger

En af de bevægelser, der sluger dyre annoncekroner hos virksomhederne er forbrugerens følelse af online sikkerhed… eller rettere sagt: manglen på samme. Når vi, som mennesker, ikke føler os trygge – så vil de fleste af os – gå udenom/undgå det der gør os utrygge: Det er en hel naturlig forsvarsmekanisme. Det gør vi både bevidst og ubevidst.

50% af vores stærkeste forbrugersegment føler sig ikke trygge på sociale medier og ja, det påvirker annoncekronerne hos virksomhederne: det gør det meget dyrere at annoncere online. Det koster på bundlinjen.

Og ja, det er kvinderne: Kvinder er et af de stærkeste forbrugersegmenter: det er kvinder der, i dominerende grad, køber ind til familien: Make-up, tøj, wellness, ting til hjemmet, fødevarer – er nogle af de mest indbringende industrier overhovedet – og de klarer sig forrygende online og med online salg. Det gør de pga. det stærke kvindelige forbrugersegment.

Så ja, når kvinder bliver chikaneret online, når der er online kvindehadegrupper, kvinder får uønskede dickpicks, bliver truet, angrebet og stalket – så påvirker det deres følelse af sikkerhed i meget høj grad også holder de sig tilbage: De bliver meget mere forsigtige og påpasselige online.

Og det har den konsekvent at annoncerne bliver dyrere for virksomheden, især når de gerne vil nå det stærke kvindelige forbrugersegment.

Og det er noget virksomhederne burde være meget mere opmærksomme på og hvor de burde være mere synlige i kravet til politikerne om mere sikkerhed online til deres forbrugere…for uanset hvor meget jeg kan trylle med online markedsføring – så er det ikke et problem noget enkeltindivid eller enkelte virksomheder kan gøre noget ved. Det kræver en overordnet ændring i samfundet. Det kræver politisk handling.

 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *